Het loopt lekker met je bedrijf. Je verdient genoeg om alle vaste lasten te kunnen betalen en zelfs wat extra winst te maken. De vaste klanten zijn trouw en lijken ook daadwerkelijk te blijven. Het gaat dus lekker. Toch knaagt er iets aan je. Want ondanks dat je momenteel niets te klagen hebt, zou je liever wel wat extra groei weer gaan zien. Maar nu je bedrijf al maanden tot misschien zelfs wel jaren op dezelfde wijze draait, lijkt het misschien alsof je verder groei niet meer kunt behalen. Alsof je de top hebt bereikt. Niets is minder waar. Als je het aan ons vraagt, dan is groei eigenlijk altijd mogelijk. Maar dan moet je wel weten waar de mogelijkheden liggen én hoe je deze kunt benutten. Van investeren in IT Development tot denken aan Nearshoring, werkelijk alles kan helpen om jouw doelen te behalen.
Benieuwd hoe je meer bedrijfsgroei realiseert? Met de volgende 3 tips moet dit zeker lukken.
1. Stel doelen
Niemand kan groei behalen als ze niet weten waar ze voor strijden. Het is niet voor niets dat je altijd doelen opstelt voordat je aan je eigen persoonlijke groei gaat werken. Dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Ga daarom eens goed zitten en bedenk wat je precies wil bereiken. Wat is jouw doel voor het komende jaar? Als je doelen duidelijk zijn, is het ook veel gemakkelijker om duidelijke plannen op te stellen.
2. Nearshoring
Nearshoring is nog bij lang niet iedereen even bekend. Hierbij denken we aan het uitbesteden van zakelijke activiteiten aan een dichtbij gelegen land. Dit is dus meestal een land binnen Europa. Nearshoring mag dan ook niet worden vergeleken met het uitbesteden van activiteiten in landen buiten Europa om zo de prijzen te drukken. Nearshoring biedt in dat opzicht veel meer voordelen. Het grootste voordeel is dat er meestal een veel kleinere taalbarrière is en dat er ook geen cultuurverschillen aanwezig zijn. Daarnaast zullen zij ook rekening moeten houden met de regels binnen de EU, ook op het gebied van milieu en arbeidsvoorwaarden. Dat geeft veel vertrouwen.
Maar waarom kiezen voor nearshoring en waarom zou dit bedrijfsgroei opleveren?
Op de eerste plaats omdat je hierdoor over meer expertise beschikt. Je biedt een vakman uit het buitenland de mogelijkheid om jou te helpen bij het verbeteren van jouw bedrijf. Dat levert vaak zeer interessante, nieuwe inzichten op. Ook zorgt het vaak voor een flinke kostenbesparing door mensen uit het buitenland te betrekken.
3. Investeer in online marketing
Een bedrijf kan geen groei doormaken als er te weinig klandizie is. Daarom moet de vindbaarheid van het bedrijf goed zijn. Dat doe je door te investeren in marketing. En dan met name online marketing. Online marketing is tegenwoordig onmisbaar om je bedrijf op de kaart te zetten. De meeste consumenten zoeken immers online naar producten en diensten. Als jij goed vindbaar bent in de zoekmachines, dan zal dit een enorm effect hebben op de groei van je bedrijf.